حضرت آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی مُدَّ ظِلُّهُ العالی:
سوال1: دختری احتمال می دهد که اگر ازدواج موقت نکند به گناه می افتد و ازدواج موقت بر او واجب است از طرفی خانواده دختر مخالف ازدواج موقت او هستند و او می خواهد مخفیانه این عمل را انجام دهد اما می داند که اگر با ازدواج موقت بکارت خود را از دست دهد بعد از ازدواج دایم شوهر و خانواده او متوجه این عمل او خواهند شد و او را به عنوان یک دختر هوسباز سرزنش می کنند. الف: آیا بر چنین دختری جایز است که بعد از ازدواج موقت و از دست دادن بکارت با عمل جراحی دوباره صاحب بکارت شود تا کسی از ازدواج موقت مخفیانه او اطلاعی پیدا نکند؟ ب: اگر شوهر دائم ، بکارت دختر را یکی از شروط ضمن عقد قرار دهد آیا دختر می تواند این بکارت غیر واقعی را به عنوان بکارت واقعی عرضه نماید؟
------------------------------از نظر اکثر مراجع عظام تقلید ازداواج با دختری که بکارتش از طریق غیر ازواج از بین رفته ، اذن پدر یا جد پدری لازم است اما برخی دیگر همچون آیت الله العظمی وحید خراسانی مُدَّ ظِلُّهُ العالی در پاسخ به سوالات(سوالات مندرج در سایت دفتر معظم له) زیر می فرمایند :
حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی مُدَّ ظِلُّهُ العالی
سوال 355 : آیا ازدواج با دختر باکره بدون اجازه پدر جایز بوده و عقد صحیح می باشد یا خیر؟
بنابر احتیاط واجب اذن ولی (پدر و جدّ پدری) در صحّت ازدواج باکره معتبر است.
سوال 356 : آیا ازدواج دائم یا موقت با دختری که بکارتش زائل شده بدون اجازه پدر جایز است؟
اگر بکارتش به واسطه کاری غیر وطی زائل شده (مثل پریدن از بلندی) به منزله باکره بوده و بنابر احتیاط واجب اذن پدر یا جدّ پدری در صحت عقد لازم است، ولی اگر بکارت او در اثر ازدواج یا وطی به شبهه یا زنا زائل شده اذن ولی لازم نیست.
-----------------------------
حضرت آیت الله العظمی بهجت رحمة الله علیه
اذن پدر در ازدواج دايم و موقت
74. آيا اذن پدر در ازدواج باكره شرط است؟ و آيا فرقى بين ازدواج دايم و موقّت وجود دارد؟
ج. بنابر احتياط واجب تكليفا واجب است و فرق نمى كند.
----------------------------------------------
آیا زنا به زن شوهر موجب حرمت ابدی ازدواج بین زانی و زانیه می شود؟
از نظر اکثر مراجع عظام تقلید زنا به زن شوهر موجب حرمت ابدی ازدواج بین زانی و زانیه( زن شوهر داری که زنا داده) می شود اما برخی دیگر همچون آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی حفظه الله ( در رساله عملیه خود) می فرمایند :
مسأله 2407- زناى با زن شوهردار موجب حرمت ابدى نمىشود و همچنين اگر با زنى كه در عدّه است زنا كند، آن زن بر او حرام ابدى نمىشود- خواه عدّۀ طلاق رجعى باشد يا طلاق بائن يا عدّۀ وفات يا عدّۀ متعه يا غير آن- لذا بعد از عدّه مىتواند با او ازدواج كند، البتّه اگر اين كار در عدّۀ طلاق رجعى رخ داده احتياط مستحبّ مؤكّد آن است كه ديگر با اين زن ازدواج ننمايد.
---------------------------
حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی مُدَّ ظِلُّهُ العالی
«مسأله 2830» اگر دختر باكرهاى كه به حدّ بلوغ رسيده و رشيده است ـ يعنى مصلحت خود را تشخيص مىدهد ـ بتواند زندگانى خود را به نحو مستقل اداره كند و قدرت تصميمگيرى صحيح در امور زندگى خود را داشته باشد و بيم آن كه فريب بخورد در ميان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج كند، احتياجى به اجازه پدر يا جدّ پدرى خود ندارد و در غير اين صورت، بنابر احتياط واجب بايد از پدر يا جدّ پدرى خود اجازه بگيرد و اجازه مادر و يا برادر لازم نيست. همچنين بنابر احتياط واجب دخترى كه باكره نيست نيز همين حكم را دارد.
----------------------------------------------
آیا تلقیح مصنوعی جایز است ؟
از نظر اکثر مراجع عظام تقلید تلقیح مصنوعی نطفه اجنبی در رحم اجنبیه جایز نیست و حرام می باشد اما برخی دیگر همچون مقام معظم رهبری حفظه الله در پاسخ به سوال زیر( در رساله اجوبه الاستفتائات خود) می فرمایند :
مقام معظم رهبری مُدَّ ظِلُّهُ العالی :
س 1275: آيا تلقيح نطفه مردى اجنبى به همسر مردى که بچهدار نمىشود، از طريق قراردادن نطفه در رحم او جايز است؟
ج: تلقيح زن از طريق نطفه مرد اجنبى فىنفسه اشکال ندارد ولى بايد از مقدمات حرام از قبيل نگاه و لمس حرام و غير آنها اجتناب شود و به هر حال در صورتى که با اين روش کودکى به دنيا بيايد، ملحق به شوهر آن زن نمىشود بلکه ملحق به صاحب نطفه و به زنى است که صاحب رحم و تخمک است.
.: Weblog Themes By Pichak :.